De yoga van de keuken - Reisverslag uit General Rodríguez, Argentinië van Ineke Broerse - WaarBenJij.nu De yoga van de keuken - Reisverslag uit General Rodríguez, Argentinië van Ineke Broerse - WaarBenJij.nu

De yoga van de keuken

Blijf op de hoogte en volg Ineke

17 Mei 2014 | Argentinië, General Rodríguez

Lieve lezer,

Het is rustig op het park, de herfst heeft duidelijk ingezet en de wind en regen hebben de bomen grotendeels van hun bladeren ontdaan. De dagen worden korter en de stroom van toeristen is op zijn retour. Na een maand heb ik al aardig het ritme van het buitenleven te pakken. Om 6.30 uur gaat steevast de wekker en om 22:00 uur is het nagenoeg stil op het park. We beginnen 's ochtends, voor wie interesse heeft, met een lezing van de Swami die hier op het park woont. Hoewel de lessen in het Spaans zijn, kan ik deze aardig volgen, toch verbazingwekkend hoe snel je je een nieuwe taal eigen kunt maken!

De lessen gaan over de filosofie van het Vaisnaisme, ook bekend onder de moderne naam Hare Krishna (de eerste regel van de mantra Hare Krishna, Hare Krishna, Krishna Krishna Hare Hare, Hare Rama, Hare Rama, Rama Rama, Hare Hare) , een leer gebaseerd op de heilige veda's uit India. Het woord Veda betekent 'kennis' en de 4 hoofd veda's zijn eeuwenlang exact overgeleverd via versen (mantras genoemd) in het Sanskrit. Naast de veda's is de Bhagavad Gita, onderdeel van de Mahabaratha, een van oudste en meest omvangrijke geschriften die er bestaat. Bhagavad Gita, betekent zoveel als: lied van de Bhagavan (absolute waarheid) en beschrijft de dialoog tussen prince Arjuna en zijn spirituele gids Krishna op het strijdveld op aarde. De vragen die Arjuna heeft zijn het aanknopingspunt van de lessen van Krishna.

In feite is de Gita een handleiding voor het leven op aarde, ook wel het uitoefenen van Bhakti Yoga genoemd, liefde voor het goddelijke. Ik heb even opgezocht wat yoga eigenlijk betekent, want voor mij riep het enkel de associatie van lichamelijk oefeningen op. Maar letterlijk betekent het: verbinden en in evenwicht brengen. Wanneer bijvoorbeeld Hatha Yoga beoefent, breng je fysiek je lichaam in evenwicht. Bij het uitoefenen van Bhakti Yoga maak je verbinding met God en het goddelijke. En tijdens het eten koken beoefen je de Yoga van de keuken. De basisregels zijn: handen en mond spoelen voor het binnengaan van de keuken, harmoniserende muziek en positieve gedachten en gesprekken. Heel logisch eigenlijk: Alles bestaat uit energie en de energie die je als kok in het eten stopt beïnvloedt het eten en dat proef je! Daarnaast is het belangrijk om de keuken voor tijdens en na het eten koken schoon te houden. Het meest ideaal is alles direct afwassen wat je gebruikt. Ook het servies en bestek waarmee je eet wordt gescheiden gehouden van het kookgerei en wordt op verschillende plekken afgewassen. Tijdens het koken wordt het eten niet geproefd, dat leek me een hele uitdaging, maar ik merk als ik me concentreer en op mezelf vertrouw dat het eigenlijk niet mis gaat.

Hoewel het eten op dit park veganistisch is, berust de filosofie op het vegetarisme. Geen vlees, geen vis en geen eieren. Verder wordt er in het eten ook geen gebruik gemaakt van knoflook en ui, deze worden gebruikt als medicijn. Vooral met betrekking tot de laatste twee ingredienten is het erg leuk om de verbaasde gezichten van de vrijwilligers te zien! Het eten smaakt namelijk heerlijk! Ik heb inmiddels 3 vaste dagen dat ik kook en ik heb het bakken van kleine broodjes en chapati's (pannekoekjes) ontdekt. Hoewel ik zelf niet veganistisch ben en de kaas af en toe wel mis, gaat het veganistisch koken me goed af. Mits ik me positief instel, want de laatste keer dat ik broodjes bakte had ik daar eigenlijk niet zoveel zin in, waardoor ik ze prompt te lang in de oven liet zitten...

Een andere uitdaging zijn de lessen Engels. Ik heb een groepje gemotiveerde studenten en mijn lessen vallen in de smaak. Het is best lastig om een taal die niet je moedertaal is te onderwijzen, dus ik moet mezelf toch ook behoorlijk verdiepen in met name de gramatica regels om het goed uit te leggen. Verder werk ik samen met Nikunja gestaag door aan de mozaieken op de Truly. Als het weer het toelaat tenminste, want op het moment van schrijven komt de regen met bakken uit de hemel. En heb ik het enorme geluk dat ik van mijn buurvrouw Pamela haar Macbook mag lenen om de banners en het logo te maken. Zoals je leest verveel ik me hier absoluut niet :).

In de tijd die ik 'over' heb, probeer ik macramé werken te maken. Morgen is de verjaardag van een van de dochtertjes van Nikunja, dus ik ga snel nog even een klein cadeautje voor haar in elkaar knopen!

Veel liefs!

  • 17 Mei 2014 - 10:01

    Pieta:

    ik zou raag een keertje komen eten.....liefs

  • 21 Mei 2014 - 21:37

    Jan Wouter:

    Fijn dat je het zo naar je zin hebt daar! Woon jij ook in een van die huisjes? mooie foto serie, je ziet inderdaad dat de herfst alweer invalt. X

  • 22 Mei 2014 - 23:23

    Sebastiaan:

    Niet proeven en positieve gedachten tijdens het koken. Ik ga d'r voor! Alhoewel dat proeven soms wel erg verleidelijk is...
    Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ineke

Actief sinds 30 Sept. 2012
Verslag gelezen: 509
Totaal aantal bezoekers 37854

Voorgaande reizen:

26 December 2018 - 05 Maart 2019

Berlijn - Lima

17 September 2014 - 17 September 2016

Wonen en werken in Eco parken in Zuid Amerika

17 Augustus 2013 - 05 Februari 2014

Buenos Aires parte dos

09 Januari 2013 - 09 April 2013

Buenos Aires

Landen bezocht: