Geen koffie, wel chocoladekoejkes - Reisverslag uit General Rodríguez, Argentinië van Ineke Broerse - WaarBenJij.nu Geen koffie, wel chocoladekoejkes - Reisverslag uit General Rodríguez, Argentinië van Ineke Broerse - WaarBenJij.nu

Geen koffie, wel chocoladekoejkes

Blijf op de hoogte en volg Ineke

13 Juni 2014 | Argentinië, General Rodríguez

Lieve lezer!

Langzaamaan ben ik me aan het voorbereiden op mijn terugreis naar Nederland. Leek het drie maanden geleden nog een abstract gegeven en kon ik me niks voorstellen hoe het weerzien met iedereen weer zal zijn, begint het nu met de dag toch concreter te worden. Ik heb zin om iedereen weer te zien, spreken en omhelzen! Aan de andere kant is het raar om afscheid te nemen van iedereen die ik hier ontmoet heb, binnen een jaar tijd heb ik veel mensen leren kennen, waarvan een aantal in korte tijd zijn uitgegroeid tot vriendschappen die ik zeker ga missen.

De afgelopen maanden, na het opzeggen van mijn baan, mijn reis naar Chili en de tijd op het Eco Yoga Park, ver weg van de stadsdrukte, heb ik enorm veel geleerd en ben ik weer opnieuw in contact gekomen met mezelf en de dingen die belangrijk zijn in mijn leven. Ik had eerlijk gezegd nooit gedacht dat ik het leven in een community leuk zou vinden, hoewel het af en toe ook best lastig is om met zoveel verschillende mensen om te gaan en zijn er bij tijd en wijlen wat irritaties, verloopt het samenleven over het algemeen heel gemoedelijk. De leefregels zijn eenvoudig: het is niet toegestaan om alcohol, drugs en cigaretten op het park te nuttigen, er wordt uitsluitend vegetarisch/ veganistisch gegeten en het hebben van seksuele contacten is niet toegestaan.

Het klinkt misschien streng, maar de regels hebben een reden. Het leven op aarde is tijdelijk en het lichaam dat we hebben is, zoals iedereen weet, vergankelijk. Wanneer je op een begrafenis het lichaam ziet van een dierbare die is overleden, dan zie je niet meer de persoon die het ooit was, het lichaam is een lege huls, zonder leven. De ziel is eruit verdwenen. De filosofie van het Vaisnaisme beschrijft dat we, hoewel we onszelf makkelijk vereenzelfigen met het lichaam dat we hebben, in werkelijkheid niet dit lichaam zijn, maar de geest, spirit, de ziel, of welke naam je het ook maar wilt geven.

Het drinken van alcohol of het het gebruiken van drugs, cigaretten of cafeinehoudende dranken overprikkelen onze lichamelijke zintuigen en vertroebelen onze geest, waardoor het onmogelijk wordt om je spiritueel te ontwikkelen. Het eten van vlees, vis of eieren (dit laatste wordt in de filosofie van Vaisnaisme ook gezien als vrucht en dus potentieel leven), staat in direct verband met agressie en geweld tegen dieren en daarmee haaks op de filosofie waarin juist liefde en bewust omgaan met alles wat leeft centraal staan. Het niet hebben van seks op het park heeft eenerzijds een praktische reden: Er wonen hier brahmacaris (studenten) die een periode van hun leven volledig toegewijd zijn aan hun studie en in deze tijd celibatair leven evenals de swami die op het park woont, anderzijds wordt het hebben van seks puur als plezier (buiten partnerschap/huwelijk), gezien als een van de sterkste verbintenissen met het lichaam en het aardse leven. Het lichaam is een van de waardevolste 'bezittingen' in het menselijk bestaan, het kan namelijk nieuw (waardevol) leven in zich dragen en daarom moet je er zorgvuldig mee omgaan. Het hebben van seks puur voor genot werkt egoisme en oppervlakkigheid in de hand (Hoeveel huwelijken lopen er niet stuk in relatie tot seks). Het laatste principe is die van het niet spelen van kansspelen. Gokken wekt gevoelens van gespannenheid, woede, hebberigheid, angst en afgunst op. Eigenschappen die we volgens de filosfie niet moeten stimuleren, want die staan een harmonieuse samenleving in de weg.

Aanvankelijk leek het idee me zwaar om lange tijd geen koffie en alcohol te drinken, maar inmiddels hou ik dat al zo'n drie maanden vol. Af en toe neem ik de proef op de som hoe sterk mijn verlangens naar deze producten werkelijk zijn. Een paar weken geleden ging ik met een paar vrijwilligers naar het dorp, ze snakten naar een kopje koffie en dus zijn we een restaurantje binnengegaan. In eerste instantie had ik net als de anderen koffie in gedachten, maar ging bij mezelf na waarom ik dat eigenlijk zou willen. Op mijn werk in het Call Centre heb ik zoveel kopjes koffie gedronken die me eigenlijk niet smaakten en waardoor ik me ook zeker niet beter ging voelen, maar toch bleef ik het, soms tegen mijn zin in, drinken. Bovendien drink ik al maanden geen koffie. Uiteindelijk heb ik een kopje kruidenthee besteld.

Met alcohol doe ik hetzelfde. Afgelopen week met mijn verjaardag heb ik het niet gemist, toch ben ik´ stiekum´ even langs het rek met wijnen in de supermarkt gelopen de dag erna, maar tot mijn eigen verbazing voelde ik niet de behoefte een fles wijn te kopen of er zelfs een te bekijken. In gedachten stel ik me regelmatig voor hoe het is om een wijntje te drinken, op zich gaat dat er nog best in, ik kan me de smaak ook voor geest halen (van hele lekkere, maar ook van hele wrange), maar al gauw dringt zich ook de gedachte van de kater de dag erna op en die mis ik het allerminst!

Wel heb ik een in dezelfde supermarkt een zakje met zoutjes gekocht (met kaassmaak!) en een pak chocoladekoekjes. Die is na het schrijven nu bijna leeg ;).

Beso grande!

  • 13 Juni 2014 - 21:05

    Pieta:

    Mooi zoals je het beschrijft, met jezelf in contact komen. Tot gauw, liefs mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ineke

Actief sinds 30 Sept. 2012
Verslag gelezen: 722
Totaal aantal bezoekers 37895

Voorgaande reizen:

26 December 2018 - 05 Maart 2019

Berlijn - Lima

17 September 2014 - 17 September 2016

Wonen en werken in Eco parken in Zuid Amerika

17 Augustus 2013 - 05 Februari 2014

Buenos Aires parte dos

09 Januari 2013 - 09 April 2013

Buenos Aires

Landen bezocht: