Chakra y mar - Reisverslag uit Lima, Peru van Ineke Broerse - WaarBenJij.nu Chakra y mar - Reisverslag uit Lima, Peru van Ineke Broerse - WaarBenJij.nu

Chakra y mar

Blijf op de hoogte en volg Ineke

13 Oktober 2014 | Peru, Lima

Bienvenido a la playa Chakra y Mar! Staat er met keien geschreven op de zandberg. Chakra betekent zoiets als: agrarisch landschap en mar betekent: zee. Welkom op het strand van de akkers en de zee. En zo is het inderdaad. Als je aankomt kijk je over aangelegde akkers met ondermeer aardbeien een stukje strand en dan de zee. Op de zandberg staat een truly en midden in het woestijnlandschap van rots en zand ontwaart zich een oase met groene grasvelden, een biologische groentetuin, truly’s gemaakt van klei, houten meubels en kunstwerken.

De reis verliep voorspoedig, op een enkele hobbel na. Ik vond het afscheid emotioneel dit maal, maar wat fantastisch dat jullie me hebben uitgezwaaid! Ik voelde me zeer vereerd! Toen ik door de douane liep, stapte ik ineens een andere wereld in. Het liefste wilde ik hard teruglopen om iedereen nog een knuffel te geven. Mijn eerste bestemming was Barcelona, hier heb ik een nacht doorgebracht bij Marta. De vlucht verliep spoedig, onderweg nog een prachtige lichtshow van donder en bliksem gezien (Of was het Trang’s lasershow?). Helaas ging bij aankomst de bus die me van het ene vliegveld naar het andere zou brengen niet ’s nachts, waardoor ik met al mijn bagage ineens om 1 uur ’s nachts midden in het centrum van Barcelona stond. Gelukkig vond ik vrij snel een nachtbus die me naar de plaats van bestemming kon brengen. In de bus zat een vrouw van mijn leeftijd te lezen. Na een tijdje vroeg ik haar of de halte waar ik eruit moest nog ver was. Zij stapte daar ook uit, dus ik kon met haar mee. Ze vroeg of ik toevallig naar Marta ging, ja zei ik. Nou zegt ze dan breng ik je! Marta is een vriendin van me en ik heet ook Marta. Uitgestapt stuurde ik Marta nog een sms dat ik er was en Marta bracht me keurig naar het appartement van Marta. Hoewel het een kort bezoekje was hadden we direct een klik, ik heb heerlijk geslapen en kon de volgende dag uitgerust verder.

Mijn tweede bestemming was Madrid. Ik had twaalf tijd uur tussen de aankomst van mijn vlucht uit Barcelona en het vertrek van mijn volgende vlucht. Tijd genoeg om wat rond te kijken en mijn nicht op te zoeken. Heerlijk om even door deze mooie stad te wandelen. Alle namen en gebouwen kwamen me bekend voor, je kon duidelijk zien dat de Spanjaarden hun sporen hadden achtergelaten in Argentinie (en andere delen van Zuid Amerika), want de gebouwen en namen komen exact overeen. Het weerzien met Suzanne was erg bijzonder. We hadden elkaar zo’n 20 jaar niet gezien, maar herkenden elkaar direct. Ik maakte even deel uit van het hectische leven van haar familie, haar man Jesús en drie prachtige dochters. Samen in de auto kletsten we bij terwijl we het ene kind naar de sportschool brachten en het ander weer ophaalde. Als afsluiting aten we een heerlijk pizza. En superluxe heeft Suzanne me afgezet bij het vliegveld voor het vervolg van mijn reis.

Nu ging ik toch echt naar mijn eindbestemming: Lima. Hoewel er even verderop een baby de hele nacht heeft gehuild, heb ik toch redelijk geslapen. Met dank aan lange dag in Madrid. Bij aankomst in Lima werd ik erg enthousiast begroet door een hond, waarop de medewerker me vroeg of ik misschien fruit bij me had. Nee zei ik, ik heb wel een appel in het vliegtuig gegeten. Ow ok, was zijn reactie en ik kon verder door naar de douane. Mijn eerste taxirit was direct een belevenis. De spits in Lima is een gekkenhuis, er lijken geen regels te zijn en meerdere keren dacht ik dat de auto’s aan de rechterkant de taxi in zouden rijden, maar de chauffeur bleef zeer rustig en vertelde honderduit over de Pre-Inca periode en alle dorpjes die ik moest bezoeken. In de bus die me naar het Eco Truly Parc bracht kwam ik direct medereizigers tegen die ook onderweg waren naar de Mela.

Op het park werd ik vriendelijk verwelkomt en na het ontbijt heb ik direct een bed opgezocht om bij te slapen. De dagen daarop volgend waren intensief. Omdat de jaarlijkse Mela (reunie) voor de deur stond werd het hele park opgefrist. Ik kon direct aan de slag met de restauratie van een muurschildering en maakte deel uit van het decoratieteam. Heerlijk om meteen in deze energie te belanden! De mensen uit verscheidene landen druppelden binnen, waaronder ook enkele bekenden. Asraya, een kunstenares die op het park woont nodigde me uit om in haar huis te overnachten. Dezelfde dag nog verhuisde ik mijn spullen vanuit de vrouwen ashram, waar ik een matrasje op de grond had, naar een eigen kamertje in Asraya’s huis. En hier verblijf ik nog steeds.

Nadat beide Guru’s gearriveerd waren op de Mela kon het feest echt van start. Het programma is ongeveer alsvolgt: Om 4 uur ’s ochtends stappen we uit bed om een koude douche te nemen, trekken onze sari’s aan en gaan naar de eerste ceremonie in de tempel om de deidies (godheden in de tempel) te ontwaken. Ze hebben in deze cermeonie hun pyjamas nog aan. We maken muziek en zingen mantras terwijl het langzaam licht wordt. Vervolgens gaan we aan we slag met de decoraties en is er een lezing van Guru Maharaj. De lezingen in de ochtend gaan doorgaans over thema’s ontleend aan de vedisch geschriften, zoals tolerantie en hoe je in een samenleving met elkaar om dient te gaan. Daarna ontbijten we, praten na over de lezing en wachten het volgende onderdeel af.

Guru Maharaj staat erom bekend dat hij er een eigen programma op na houdt en zo gebeurt het dat we op een ochtend alle ontbijtspullen verslepen naar een strand dat achter de zandberg van Chakra y mar ligt. Vervolgens gaan we naar een grot die alleen bereikbaar is via de zee. Als je goed timed wanneer de golven toeslaan dan kun je vrijwel droog overkomen. Helaas lukte mij dat op de heenweg niet, ik stond tot aan mijn middel in het water. Maar het was de moeite waard. Met de hele groep mediteren we in de grot van Nrhsma, de halfgod van de bescherming die deels een leeuwenlichaam heeft. ’s Middags waren er presentaties en lezingen over ondermeer gezonde voeding, yoga, boeken en projecten en ’s avonds waren er theater- en muziekoptredens. Er waren marktkraampjes met eten, kleding, boeken, kunst etc. Het was een uitgelezen plek om te netwerken en ik heb veel contacten gelegd voor het vervolg van mijn reis.

Na het festival gingen we met z’n allen naar Lima. Hier hielden we een Ratha Yatra. Deze optocht had een speciaal thema om de vervuiling van moeder aarde onder de aandacht te brengen. Ik ging mee vooraan in de optocht met een groep verkleed als vervuilde rivier en moeder aarde. Onder het maken van muziek en het uitdelen van lekkere hapjes, liepen we door de hoofdstraten van Lima. Een wel heel bijzondere kennismaking met Lima!

Nu is de rust op het park weergekeerd en heb ik een griepje te pakken. Niet verwonderlijk na alle commotie. Ik neem even de tijd om uit te rusten in het huis van Asraya en vervolg mijn reis naar Arequipa 20 oktober om vandaaruit verder omhoog te klimmen naar Cuzco.

  • 30 Oktober 2014 - 21:21

    Sebas:

    Ha ik heb eindelijke eens de tijd gevonden en genomen om je verslag even goed te lezen.
    Het is een beetje raar, dat je nu weg bent zonder dat we weten wanneer je weer terug komt of wanneer we je weer zien.
    Veel liefs van ons 4tjes!X

  • 31 Oktober 2014 - 20:47

    Jan Wouter:

    Ik loop alweer wat achter, ook eindelijk je verslag gelezen. Wat een welkom in Lima, ook leuk om onze nicht na 20 jaar weer eens te zien.
    Dikke X van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ineke

Actief sinds 30 Sept. 2012
Verslag gelezen: 486
Totaal aantal bezoekers 37871

Voorgaande reizen:

26 December 2018 - 05 Maart 2019

Berlijn - Lima

17 September 2014 - 17 September 2016

Wonen en werken in Eco parken in Zuid Amerika

17 Augustus 2013 - 05 Februari 2014

Buenos Aires parte dos

09 Januari 2013 - 09 April 2013

Buenos Aires

Landen bezocht: